سخن معلم /http://smiedu5.blogspot.com/

سخن معلم SMIEDU *** پس از حدود 18 ماه فعالیت در عرصه مسائل آموزش و پرورش ایران ، " سخن معلم " به همراه وبلاگ " هیمه " در مهرماه 1388 از سوی فعالان حقوق بشر ایران به عنوان " وبلاگ های برتر " در زمینه " حقوق اصناف ایران " انتخاب شدند .*** After about 18 months of being active , in the field of education issues, "Sokhan e Moallem" along with " Heimeh " were selected as the " best blogs ", for defending the rights of trade unions, by the Iranian human rights activists, in September 2009

 
ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢ اسفند ۱۳۸٩  کلمات کلیدی: کانون فجر منطقه 9 ، حاجی بابایی ، جامعه اسلامی فرهنگیان ، ، سازمان معلمان منطقه 9 تهران ، ،ادای دین و بنده پروری

 حضور حاجی بابایی در کانون فجر منطقه 9 تهران ... سرانجام حاجی بابایی دین خود را به جامعه اسلامی فرهنگیان ادا کرد !

 


روز شنبه سی ام بهمن ماه ، کانون فجر منطقه 9 تهران میزبان جامعه اسلامی فرهنگیان و نیز آقای حاجی بابایی بود .

سازمان معلمان منطقه 9 تهران ، جلساتی را در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و اکثرا با موضوعات " صنفی " در این مکان برگزار کرده بود .

پس از روی کار آمدن دولت آقای احمد نژاد و در زمان وزارت آقای فرشیدی ، نه تنها دیگر به تشکل های منتقد و دگر اندیش از جمله  " سازمان معلمان " اجازه برگزاری جلسه و یا همایش داده نشد بلکه اتاق نسبتا کوچکی را که در محل اداره سابق آموزش و پرورش و از طرف ریاست منطقه وقت آقای فلاح در اختیار این شورا قرار گرفته بود با تمام وسایل و امکانات داخل آن ، تصرف شد !

برنامه این روز از طریق پیامک و یا اس ام اس به برخی از همکاران منطقه 9 اطلاع رسانی شده بود !

به گفته همکارانی که به آن جسله رفته بودند ، این جلسه برای تعیین اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان تشکیل شده و البته آقای حاجی بابایی نیز به ایراد موضوعات و مطالبی در آن پرداخته بود ( 1 )

یکی از دبیران منطقه 9 که در این همایش حاضر شده بود به سخن معلم چنین گفت :

از یکی از مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه 9 سوال کردم که چرا چنین امکاناتی به سایر تشکل ها داده نمی شود و او در پاسخ چنین گفته بود :

.... آن ها سیاسی هستند !

حال باید از اداره آموزش و پرورش منطقه 9 ، مسئولان جامعه اسلامی فرهنگیان و به ویژه آقای حاجی بابایی این سوال را به جد مطرح کرد :

" عملکرد جامعه اسلامی فرهنگیان در حوزه موضوعات و منافع صنفی آموزش و پرورش چه بوده است ؟ "

آیا آموزش و پرورش می تواند امکانات عمومی و متعلق به همه را فقط در اختیار یک گروه موافق قرار دهد ...

البته با توجه به سابقه و نیز عملکرد آقای حاجی بابایی در برخورد با افراد و تشکل های منتقد ، این گونه برخورد ها کاملا طبیعی و مورد انتظار است ، اما نکته مهم این جاست که شاید در زمانی که آقای حاجی بابایی به دلیل عملکرد خود در آستانه استیضاح بود تنها تشکلی که به صورت صریح از ابقای ایشان دفاع کرد همانا " جامعه اسلامی فرهنگیان " بود ! ( 2 )

و اکنون آقای حاجی بابایی پس از گذشت ایام ، دین خود را به این تشکل این گونه ادا کرده است !

درست همان گونه که آقای یازرلو به عنوان " دانشجوی وزیر " از سمت مدیر کل آموزش و پرورش تهران به سمت معاونت پرورشی وزیر ارتقا یافت...


-----------------------------------------------------------------------------------------------

( 1 )

کد خبر : 33332

تاریخ : 1389/12/01 - 11:11:17

حاجی بابایی در جمع اعضای جامعه اسلامی فرهنگیان تهران:

30 هزار مشاور باید در آموزش و پرورش استخدام شوند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت جایگاه مشاوره در مدارس گفت: علی‌رغم استخدام 10 هزار مشاور در سال جاری، به معتقدم حداقل 30هزار مشاور دیگر نیز باید در آموزش و پرورش وارد شوند.

به گزارش " شهر" حمیدرضا حاجی‌بابایی در مراسم نخستین گردهمایی اعضای جامعه اسلامی فرهنگیان شهر تهران که در کانون فجر آموزش و پرورش منطقه 9 تهران برگزار شد با بیان اینکه امروز بزرگترین و زیباترین جلوه معلمی، مقام معظم رهبری هستند اظهار داشت: هر آنچه امروز در دنیا به دست آورده‌ایم از تعلیم و تربیت بوده است و همین عنصر نیز زمینه وقوع انقلاب مصر و تونس است.

وی با اشاره به جایگاه ارزشمند معلمان در جامعه گفت:‌ 40 درصد دانش‌آموزان مراکز استعدادهای درخشان (تیزهوشان) فرزندان معلمان هستند و در هر کجا که قدم می‌گذاریم آثار فعالیت فرزندان فرهنگیان مشاهده می‌شود.

حاجی ‌بابایی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست‌های کلی نظام در بخش آموزش و پرورش در هفته گذشته به طور کامل به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و بررسی سند ملی آموزش و پرورش به عنوان سند تحولی نظام تعلیم و تربیت نیز در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است و تا پیش از عید به پایان می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به در دست بررسی بودن برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه کتب درسی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: به محض اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کند آماده چاپ کتب جدید بر مبنای برنامه‌ درسی ملی هستیم.

حاجی بابایی در ادامه با اشاره به ایجاد مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات در جایگاه معاونت وزیر در آموزش و پرورش تصریح کرد: این مرکز باید تمام تولیدات وزارتخانه اعم از کتاب، برگزاری آزمون‌ها و هر آنچه را که قابل انتقال به مدرسه است ساماندهی کند. همچنین هر سال باید روش تدریس کتاب‌ها تغییر کند و از زبده‌ترین معلمان باید شیوه تدریس کتاب‌های جدید را جهت ارائه در سایت این مرکز به عموم معلمان آموزش دهند.

وی افزود: علاوه بر آنکه معلمان باید از داخل خانه به این شبکه متصل باشند و روش‌های تدریس خود را به‌روز کنند تمام خانواده‌ها نیز باید از طریق این سامانه آموزش‌های لازم را ببینند.

ایجاد 2 اداره کل در آموزش و پرورش برای ارزیابی شاخص‌های تربیتی و آموزشی

حاجی بابایی در ادامه با اشاره به تحولات ساختاری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برای نخستین بار در 32 سال اخیر 2 اداره کل «شاخص‌های تربیتی» و «شاخص‌های آموزشی» در ساختار آموزش و پرورش ایجاد شده است تا شاخص‌های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش در مناطق را ارزیابی کنند.

وزیر آموزش و پرورش از آموزش 500 هزار نفر از یک میلیون دانش‌آموز مشمول طرح آموزش شنا در سال جاری تا به امروز خبر داد و افزود:‌ با مصوبه هیئت دولت مقرر شده است تا 214 باب استخر ورزشی برای دانش‌آموزان با پرداخت 50 درصد هزینه‌های از سوی آموزش و پرورش و 50 درصد دیگر از سوی استانداری‌ها احداث شود.
30 هزار مشاور باید در آموزش و پرورش استخدام شوند

حاجی‌ بابایی با اشاره به استخدام 10 هزار مشاور در مدارس کشور در سال تحصیلی جاری تأکید کرد: یک مدرسه با 500 دانش‌آموز حداقل به 5 مشاور احتیاج دارد و با توجه به اهمیت جایگاه مشاوره حداقل 30 هزار مشاور دیگر نیز باید در آموزش و پرورش وارد شوند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنج‌شنبه تصریح کرد: براساس تحقیق دانشگاهی صورت گرفته در رابطه با این طرح بیش از 78 درصد مردم با تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنج‌شنبه موافقند و البته باید توجه داشت که بسیاری از تعطیلی‌های مدارس از قبیل تاسوعا و عاشورا و سالگرد حضرت امام (ره) اثر تربیتی و اثر آموزشی دارد.

حاجی بابایی ادامه داد: در حال حاضر 32 هفته کاری داریم که با احتساب 24 ساعت در هفته در مجموعه 744 ساعت در مقطع ابتدایی فعالیت می‌شود، اما در طرح جدید مدنظر آموزش و پرورش 34 هفته کاری با احتساب 25 ساعت در هفته (بدون احتساب روزهای پنج‌شنبه) فعالیت خواهیم داشت که معادل 850 ساعت فعالیت آموزش ابتدایی در سال تحصیلی خواهد شد.


فارس گزارش می‌دهد

درخواست‌ دبستانی‌ها از آقای وزیر برای تعطیل پنجشنبه‌ها

خبرگزاری فارس: دیدار روز گذشته حاجی‌بابایی با اعضای جامعه اسلامی فرهنگیان با حاشیه‌های جالبی همراه بود؛ از درخواست‌های کودکانه دبستانی‌ها برای تعطیل پنجشنبه‌ها تا اعتماد به نفس آقای وزیر.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، دیدار بعد از ظهر روز گذشته حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش با اعضای جامعه اسلامی فرهنگیان شهر تهران که در "کانون فجر " آموزش و پرورش منطقه 9 برگزار شد، با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

*پس از آنکه برنامه در ساعت 15 با خیر مقدم یکی از مسئولان و نیز با سخنرانی عزت‌الله دهقان،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان آغاز شد، در حدود ساعت 16 نوبت به وزیر آموزش و پرورش رسید که با توجه به قرار داشتن در ساعت‌های پایانی روز، این احتمال می‌رفت که سخنان وزیر کوتاهتر از دفعات قبل باشد اما گویا این‌طور نبود.

*سخنرانی آقای وزیر با تبریک عید ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و تحلیل شخصیت نورانی آن حضرت آغاز شد و البته در بعضی از فرازها با مباحث سنگین کلامی و تفسیری نیز همراه بود.

*صدای فلش‌های پی‌درپی دوربین عکاسان روابط عمومی هم به نوعی موسیقی متن سخنرانی وزیر آموزش و پرورش را تشکیل می‌داد که در برخی مواقع، گویا حواس مخاطبان بیش از آنکه متوجه صحبت‌های جناب وزیر باشد، جلب آهنگ دل‌نشین "شاتر " دوربین‌ها می‌شد.

*پس از آنکه حاجی‌بابایی از مباحث مقدماتی فارغ و وارد موضوعات اصلی نظام آموزش و پرورش شد، حاشیه‌های جالب‌ توجه‌تری را با خود به دنبال آورد؛ وقتی وزیر تعلیم و تربیت، تحلیل کارشناسی خود را برای تعطیل دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه بیان می‌کرد، از درخواست‌های کودکانه دانش‌آموزان ابتدایی منطقه 15 تهران از وزیر آموزش و پرورش برای تعطیلی روزهای پنجشنبه هم یاد کرد.

*وزیر آموزش و پرورش در این بخش از گپ و گفت نسبتاً خودمانی با فرهنگیان، از ورود سرزده خود به یکی از مدارس ابتدایی منطقه 15 پایتخت گفت و از خوراکی‌ها و "شادونه‌ "های بچه‌های این دبستان که برای درخواست تعطیلی پنجشنبه‌های دبستان‌ها پیشکش آقای وزیر شده بود.

*وقتی صحبت‌های آقای وزیر به مرز یک ساعت و 10دقیقه رسید، یکی از کارمندان روابط عمومی وزارتخانه یادداشتی را تحویل وی داد که تقریباً همه احتمال می‌دادند که محتوای آن چیست؛ این احتمال وقتی به یقین تبدیل شد که آقای وزیر تعلیم و تربیت در میان اوج صحبت‌ها و هیجانات خود به این یادداشت اشاره کرد و گفت: «اعلام کرده‌اند که وقت محدود است اما برای وزیر آموزش و پرورش وقت هیچ‌ موقع محدود نیست» که این سخن وزیر خنده خود وی و حضار و تشویق آنان را به دنبال داشت.

انگار تشویق‌های پی‌درپی حضار به تناسب موضوعاتی که حاجی‌بابایی مطرح می‌کرد، او را به شدت به وجد آورد که هیچ محدودیت وقتی برای خود قائل نمی‌شد.

*آخرین بحث خودمانی وزیر، موضوع صرفه‌جویی 10 میلیارد تومانی آموزش و پرورش در تأمین شیر مدارس بود که وقتی وی از لزوم پرهیز خود و مدیران از مصرف این شیر صحبت کرد، یکی از فرهنگیان پرسید: «معلمان چه کار کنند؟» پاسخ آقای وزیر این بود که این شیر برای من و مدیران ارشد حرام است اما برای معلمان حلال.

*صحبت‌های طولانی آقای وزیر با بیان خاطره‌ای از سفر معنوی حج و با چاشنی طنز و تشویق حضار به اتمام رسید و در شرایطی که خبرنگاران منتظر بودند تا برخی از سؤالات خود را که در واقع سؤالات مردم است، از او بپرسند، وزیر با سرعت و اختصار به این پرسش‌ها پاسخ داد تا به قول خودش به جلسه شورای معاونان وزارتخانه برسد؛ هر چند جای این گلایه بود و هست که می‌توان سخنرانی را قدری مختصرتر کرد و چند دقیقه‌ای را بیشتر با خبرنگاران صحبت کرد؛ مصاحبه‌ای که باید در شلوغی و فشار جمعیت انجام شود.

انتهای پیام/ش


( 2 )

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان: استیضاح، پاداش حاجی بابایی نیست

جامعه > دیدگاه ها - دکتر عزت اله دهقان، دبیر کل جامعه اسلامی فرهنگیان می گوید به نظر وی کارها و اقدامات وزیر آموزش و پرورش قابل استیضاح نیست، زیرا به اعتقاد او، مجموعه عملکرد حمیدرضا حاجی بابایی را ، با وجود ضعفها و نکات منفی، می توان مثبت ارزیابی کرد.

امید سلیمی بنی: دکتر عزت اله دهقان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات می گوید به نظر وی کارها و اقدامات وزیر آموزش و پرورش قابل استیضاح نیست، زیرا به اعتقاد او، مجموعه عملکرد حمیدرضا حاجی بابایی را ، با وجود ضعفها و نکات منفی، می توان مثبت ارزیابی کرد. نماینده شهرستانهای درود و ازنا در مجلس معتقد است اصلی ترین اشکالی که می توان به موضوع محوری استیضاح- برگزاری آزمون پر تنش استخدامی در آموزش و پرورش- دانست، دعوت از داوطلبان فراوانی است که قرار بود رد شوند. دبیر کل جامعه اسلامی فرهنگیان با اشاره به اینکه "طبیعی است زمانی که تعداد رد شدگان نسبت به قبول شدگان، دو برابر شود، اعتراضات زیاد می شود"، به خبر آنلاین می گوید بیشتر مسایلی که طراحان در استیضاح خود مطرح کرده اند، با تعامل مجلس و دولت، قابل حل است. آنچه می خوانید ماحصل گفتگوی خبرآنلاین با این نماینده مخالف استیضاح است که خود، سالها در آموزش و پرورش به عنوان معلم، خدمت کرده است.

به نظر جنابعالی، آیا عملکرد دکتر حاجی بابایی در زمان حضورش به عنوان وزیر در آموزش و پرورش، نمره قبولی را می گیرد یا نقدهای جدی به عملکرد وی دارید؟

من عملکرد ایشان را به طور کلی مثبت ارزیابی می کنم. دکتر حاجی بابایی در مدیریت، ایجاد تحول در مجموعه تحت نظارتش، در مسایل رفاهی و همچنین ترمیم برخی پرداختها در آموزش و پرورش توفیقات خوبی داشته اند. البته نباید از این نکته غافل بود که این وزیر، نقاط ضعف و کاستیهایی نیز در کارش هست که باید به موقع به آن پرداخت.

اصلی ترین این نقاط ضعف را چه چیزهایی می دانید؟

خب، وزارت آموزش و پرورش بسیار گسترده است. اشخاص زیادی به عنوان معلم و کارمند در آن شاغلند. چند میلیون دانش آموز و خانواده هایشان از این وزارتخانه خدمت دریافت می کنند. طبیعی است که گستردگی این دستگاه، باعث شود مشکلاتی هم به وجود بیاید. به طور مثال در آزمون اخیر، به تعدادی زیادی از داوطبان اعلام شد که نمره قبولی کتبی را آورده اند و از آنها برای حضور در مصاحبه گزینش دعوت شد. بیش از 60 درصد این دعوت شدگان باید رد می شدند و فقط اندکی بیش از 30 درصد باید تایید می شدند تا در این وزارتخانه خدمت کنند. طبیعی است تعداد اشخاص رد شده، ولی زیاد شود، اعتراضاتی نیز وجود دارد. با این حال، فکر می کنم عملکرد آقای حاجی بابایی، مثبت بوده است.

شما در لرستان نیز شاهد این اعتراضات بودید؟

بله، البته در بسیاری از استانهای کشور، وضعیت از استان ما بدتر بود. ولی در لرستان نیز معترضانی برای این آزمون وجود دارد که طبق عرض قبلی بنده، به دلیل کثرت دعوت شدگان به جلسات گزینش بود. اشکال اینجاست که وزارت آموزش و پرورش سه برابر ظرفیت مورد نیاز خود اعلام کرده بود افراد به مصاحبه بیایند. معلوم است در مرحله دوم گزینش، تعداد افراد معترض، زیادتر از کسانی خواهد بود که قبول شدند.

شما فکر می کنید مجموعه اقدامات وزیر و همچنین برگزاری این آزمون، آنقدر ضعیف بوده که استیضاح مطرح شود؟

نه، موافق نیستم. اعتراضات به آزمون و برخی مسایل وجود دارد. ولی جزای کارهای دکتر حاجی بابایی استیضاح نیست. باید بگویم عملکرد ایشان را در حد استیضاح، ضعیف نمی بینم. مجموعه کارهای ایشان مثبت بوده است.

ولی طراحان استیضاح دلایل زیادی مانند افزایش بودجه آموزش و پرورش و همچنین تغییر جایگاه دفترداران را برای استیضاح مطرح می کنند؟

خب این مسایل را می شود در نشستهای مشترک، حل و فصل کرد. همانطور که عرض کردم، وزارتخانه آموزش و پرورش بسیار گسترده است و باید مسایلی از این قبیل را که همیشه وجود دارد، با تعامل مجلس و دولت، حل و فصل کرد. طبیعی است مشکلاتی از این دست، با برنامه ریزی و تشریک مساعی قابل حل باشد.

شما شخصا با این استیضاح موافق هستید یا مخالف؟

عرض کردم. اینجانب به عنوان یک نماینده مجلس و همچنین عضو کمیسیونی که به طور مستقیم در جریان کارهای این وزارتخانه قرار دارد، تصور می کنم از زمان حضور دکتر حاجی بابایی، آموزش و پرورش روند رو به رشدی داشته است. هر چند کاستی هایی نیز در کار ایشان و معاونانش دیده می شود. ولی در یک نگاه همه جانبه، وزارت آموزش و پرورش نیاز به اصلاح کلی دارد که به دلیل گستردگی کارها، باید به وزیر و همکارانش زمان داد تا این مسایل را نیز حل کنند. چاره کار، استیضاح نیست

http://www.khabaronline.ir/news-92798.aspx