سخن معلم /http://smiedu5.blogspot.com/

سخن معلم SMIEDU *** پس از حدود 18 ماه فعالیت در عرصه مسائل آموزش و پرورش ایران ، " سخن معلم " به همراه وبلاگ " هیمه " در مهرماه 1388 از سوی فعالان حقوق بشر ایران به عنوان " وبلاگ های برتر " در زمینه " حقوق اصناف ایران " انتخاب شدند .*** After about 18 months of being active , in the field of education issues, "Sokhan e Moallem" along with " Heimeh " were selected as the " best blogs ", for defending the rights of trade unions, by the Iranian human rights activists, in September 2009

بیانیه معلمان دربند در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم
ساعت ٩:۳۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٠  کلمات کلیدی: بیانیه مشترک محمد داوری و عبدالله مومنی ، پیام رسول بداغی ، روز معلم ، معلمان در بند








 




محمد داوری و عبدالله مومنی به صورت مشترک و نیز رسول بداغی به صورت جداگانه  اقدام به صدور بیانیه  و دادن پیام در آستانه روز معلم نمودند .

محمد داوری و عبدالله مومنی در ابتدای این بیانیه چنین می گویند :
 " قدم نهادن در مسیر آگاهی موهبتی است که به جبر زمانه در تقدیرمان جا گرفته است. در روزگار کودکی که گام های نخستین در این مسیر نهاده می شود کسی به استقبال مان می آید که تصویر منحصر به فردش یکی از ماندگارترین و به یادماندنی ترین خاطرات ماست.
«معلم» پس از پدر و مادر و حتی برتر از آنان، یکی از معماران بنای شخصیت انسان هاست. نقاشی های عاشقانه او بر لوح ذهن هان مان، نقش می بندند و او تبدیل به اسطوره دوران کودکی و جوانی ما می شود. و این گونه بود که ما به تاسی از او پا در جای پایش نهادیم و هم چو او عاشقی را پیشه کردیم. گمان ما این بوده و هست که رسالت نظام آموزش، تربیت نسل جدید و سرمایه انسانی جامعه است. رویای ما ساختن نسلی هست که روحیه نقادی، پرسشگری، ایثار، مشارکت جویی، مهربانی، نودوستی، رواداری و حق مداری در جودش نهادینه شود. ما کوشیدیم به فرزندان این دیار «زندگی کردن» براساس آموزه های مدنیت و بنیان های حقوق شهروندی را بی آموزیم، با وجود آن که ساختار آموزش کشور چونان زنجیری بر پای ما سنگینی می کرد اما عزم ما و بلندای ارزش و اعتبار جایگاه بلندمرتبه معلم بود."
این معلمان در بند در جای دیگری می افزایند :
" ما آموزش دادیم و آموزش دیدیم، پا به پای معلمی، دانشجویی را از یاد نبردیم و در مسیر مدرسه و دانشگاه کوشیدیم تا آن جا که می توانیم در اصلاح رویه های ناصواب سیستم آموزشی موثر باشیم و با خود شاگردان مان پیمان بستیم تا برای رهیدن از استبداد جهل و نادانی از هیچ کوششی دریغ نورزیم. ما در این راه پر فراز و نشیب از رسالت های بزرگ اما مغفول مانده از سوی نظام آموزش نیز غفلت نورزیدم و فراتر از کتاب های درسی و بخشنامه های اداری در جست و جوی خروج از بن بست هایی بودیم که نفس ها را بریده و انگیزه ها بی فروغ کرده است. در این سالیان برای ما تردیدی نبود که نظام آموزشی متمرکز، دستوری و بخشنامه محور ره به جایی نمی برد، بدین روی وظیفه خود دانستیم تا زبان به انتقاد بگشاییم و به بیان ناکارآمدی ها و نارسایی ها بپردازیم. ما معلمی را تنها حضور در کلاس و تدریس کتاب های درسی نمی دانستیم و خود را در برابر انحراف ها و ناکارآمدی های نظام آموزشی از رسالت های حرفه ای اش، مسوول می دانستیم."
در پایان این بیانیه چنین آمده است :
«روز معلم» بهانه ای شد تا در کنار تبریک به همکاران ارجمند خود در سراسر کشور، با یاد شادباش های دانش آموزان در سال های پیش شاد و امیدوار باشیم. برای دومین سال است که ما روز معلم را در زندان سپری می کنیم، در حالی که دغدغه های مان هم چنان پابرجاست و در کشاکش دوگانه «عشق و رنج معلمی» به امید روزهایی هستیم که آموزگاران با شور و شوق درس زندگی بدهند، مدرسه های ما در نظامی مشارکت محور، دارای جذابیت و بامحتوا صحنه پویایی و خلاقیت شوند تا در راستای ایفای نقش جامعه پذیری بتوانند سرمایه های انسانی را بارور سازند، با تربیت مدنی از کودکان و نوجوانان «شهروندی مسوول» بسازند و نسل فردا را امیدوار کنند."
ما نمی توانیم، به دانش آموزان خود بگوییم، شهروند خوب باید «ساکت»، «منفعل»، «بله قربان گو»، «ریاکار» و «ترسو» باشد چرا که بر این باوریم؛ رفتار مستبدانه و غیردموکراتیک خود نتیجه ترویج کژی هایی از این دست است."
 همچنین رسول بداغی طی پیامی به مناسبت روز معلم چنین آورده است :
سیستم حاکمیت استبداد فردی در وزارت آموزش و پرورش به دلایل زیر آینده تاریکی برای تعلیم و تربیت کشور فراهم کرده است:
یک – سیاست زدگی آموزش و پرورش و استفاده ابزاری از معلمان و دانش آموزان .....
دو- طبقاتی کردن ملت با زیر پا گذاشتن اصل…*
سه – قانون اساسی و آموزش و پرورش آزاد و پولی.
چهار – نگاه مصرفی  به معلمان و آموزگاران به عنوان صدقه بگیران مقامات.
پنج – فلسفه مغلطه پروری در نظام تعلیم و تربیت کشور.
شش – مشکلات معلمان حق التدریسی و بهره برداری استعمارگرانه حکومت از آنان.
هفت – نا امیدی و بی انگیزه گی دانش آموزان به تحصیل به دلیل افزایش سرسام آور بیکاری به ویژه در میان قشر تحصیل کرده جامعه."
گفتنی است محمد داوری ، مسئول آموزش و اطلاع رسانی سازمان معلمان ایران و نیز یکی از چهار روزنامه نگار برگزیده جهان و عبدالله مومنی  دبیر آموزش و پرورش و سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت می باشند که دومین سال محکومیت خود را در بند 350 اوین می گذرانند .
رسول بداغی عضو کانون صنفی معلمان ایران است که ایشان نیز دومین سال محکومیت خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می کند .
همچنین معلمان دیگری  چون هاشم خواستار نبی الله باستان ، زهرا حاتمی ، عبدالله قنبری هم اکنون در زندان به سر می برند .
 پایان پیام /